domingo, 11 de marzo de 2012

Activitats Unitat 3


1.- Assenyala el lexema i els morfemes derivatius de cada un dels mots següents:
Cagan/er Gran/ell/ut Pols/egu/era Amag/at/all Terr/ass/à Flam/ar/ada Cost/an/er En/jog/ass/ar Pedr/eg/am En/fein/ass/at Peix/a/ter Crid/an/er

5.- Defineix els mots següents i indica el significat de cada prefix.
Pseudocristià: (falsedat) Un cristià falç.
Postguerra: (després) Després de la guerra.
Conviure: (unió). Viure unit amb alguna persona.
Prejudici: (abans) Jutjar abans de conèixer algú o saber alguna cosa.
Exportar: (treure) Portar alguna cosa a algun altre lloc.
Sobrealimentació: (damunt) Alimentar-se de manera exagerada.
Antihigiènic: (oposició) No higiènic.
Desfullar: (oposició) Treure les fulles.
Arximilionari: (superioritat) Molt milionari. 
Redreçar: (repetició) Tornar a adreçar.
Pressentir: (abans) Intuïció abans de que passi alguna cosa.
Sobrenatural: (damunt) Per sobre l’habitual.

8.- Omple els buits de les frases següents amb el verb que correspongui. Apostrofa quan calgui.
a) anomenis
b) nomenaren

a) senyalen
b) assenyalen

a) aguaita
b) guaita

a) abasta
b) basta

a) encreua
b) creuen

12.- Copia i completa aquestes graelles:
Ametlla Ametller Ametllerar
Codony Codonyer Codonyerar
Mongeta Mongetera -
Nou Noguer -
Meló Meloner -
Cirera Cirerer Cirerar
Carbassa Carbassera Carbasserar
Oliva Oliver Oliverar
Patata Patatera -
Figa Figuera Figueral 

Peix Peixater Peixateria
Rellotge Rellotger Rellotgeria
Porta Porter Porteria
Teula Teuler Teuleria
Pastís Pastisser Pastisseria
Carn Carnisser Carnisseria
Jardí Jardiner Jardineria
Sabata Sabater Sabateria
Cafè Cafeter Cafeteria 
Gelat Gelater Gelateria

15. Forma un nom a partir de cada adjectiu i digues quin valor comparteixen tots els noms resultants.
a) Exactitud
b) Dignitat
c) Discreció
d) Pobresa
e) Pulcre
f) Rectitud
g) Tranquil•litat
h) Ignorància
i) Petitesa
j) Àvid
k) Avarícia
l) Fredor
17.- Completa aquestes oracions amb un derivat nominal que s’adigui amb cada cas:
a) joventut; sardinada; carreró; magnolier
b) enyorança; rialles; infantesa
c) bastonada; fadrina; consentiment
d) dringaria; cristallera
e) raonable; comunisme
f) piulada
g) xiqueta; escampada; menjador; casalot


18.- Fixa’t que el sufix –itat pren formes diferents ( -etat, -edat, -tat, -da). Fes noms a partir dels adjectius següents amb el sufix que convingui en cada cas. No oblidis, quan calgui, la dièresi:
- brevetat; brusquedat; crueltat; bondat; seguretat; publicitat; ingenuïtat; vaguetat; sequedat; igualtat; arbitrarietat; homogeneïtat; dignitat; lleialtat; simultaneïtat; castedat; vacunat; maldat; escassetat; falsedat; perpetuïtat; humilitat; claredat; tenuïtat; fluixedat; contrarietat; austeritat; prolixitat; honestedat; vedat

20.- Fixa’t que el sufix –ió pot aparèixer en contextos diferents. Fes un derivat nominal a partir de cada un dels verbs següents:
a) visió; corrupció
b) interrupcions; recepció; detenció
c) possessió; absorció; fundació
d) supressió; correccions; divisió
e) obsessió; abolició
21. Fes un derivat nominal de cada un dels verbs següents; després destria els derivats regressius dels altres:
Verbs:
Ajudar-acabar-renunciar-manllevar-guanyar-aclarir-abolir-punir-conèixer-mantenir-ensenyar-recomanar-avançar-recordar-cridar-abonar-retallar-esdevenir-créixer-exhibir-aparèixer-discordar-recar.
Derivació nominal:
Ajudament-acabament-renunciament-menllevament-guanyament-aclarament-aboliment-puniment-coneixement-manteniment-ensenyament-recomanament-avançament-recordament-cridament-abonament-retallament-esdeveniment-creixement-exhiviment-apareixement-discordament-recament.
Regressius:
Ajut-acabat-renunciat-manllevat-guanyat-aclarat-abolit-conegut-mantingut-ensenyat-recomanat-avançat-recordat-cridat-abonat-retallat-esdevingut-crescut-exhivit-aparegut-recat.
25. Escriu un adjectiu derivat de cada un dels mots entre parèntesis i defineix el significat que té:
A) És un noi esquerrà, és a dir, utilitza la mà esquerra com a principal.B) Un text comprensiu, és a dir, fàcil d’entendre. C) El cérvol és un animal banyut, és a dir, que es caracteritza per tenir banyes. D) Ens han dut un producte defectuós, és a dir, un producte que no ha sigut produït de manera efectiva. E) El meu germà és un capgròs, és a dir, no cedeix ni dona la raó, es guia per les seves pròpies idees. F) La balena és un animal marí, és a dir, un animal que viu al mar, dins de l’aigua, mamífer aquàtic. G) Aquestes viandes no són mengívoles, és a dir, que no es poden menjar, no són comestibles. H) El meu nebot sempre a estat un nen malaltís, és a dir, es fica malalt ràpidament i freqüentment. I) El Pep és un noi enraonador, és a dir, que parla molt, sempre esta parlant. J) Un so percebut, és a dir, que es pot notar o sentir. K)Un infant rondinaire, és a dir, que plora molt. 
28. Completa les frases següents amb derivats que indiquin “tirant a”:
A) Té un color que tira a roig. Té un color rogenc. B) Aquesta sopa té un punt amarg. Aquesta sopa és amargant. C) És un noi que sol estar malalt. És un noi malaltís. D)M’agrada la roba que té un tacte tou. M’agrada la roba tova. E) La joventut porta colors que porten a negre. La joventut porta colors negrosos.
32- Destria, de cada parella, la forma derivada incorrecta. Si cal, consulta el diccionari:
a) Pol•lució: Pol•lucionar f) Terror: Aterroritzat 
b) Col•lisió: Col•lisionar g) Reflex: Reflexar 
c) Decepció: Decepcionar h) Traïció: Traïcionar 
d) Garantia: Garantitzar i) Clar: Aclarar 
e) Matís: Matitzar j) Improvís: Improvitzar 

33- Omple cada vuit amb una forma verbal sinònima de l’oració entre parèntesis:
a) (Treu els ossos): Desossa 
b) (Posar mobles): Moblar 
c) (Amb molt terror): Terroritzats 
d) (Causis més turments): Turmentis 
e) (Degustar el sabor): Degustar
f) (Posaven muralles): Emmurallaven 
g) (Pren comiat): S’acomiada 
h) (Fa travesses): Travessa 
i) (Pren terra): Aterra 

36- Destria els mots habilitats de les frases següents i digues en cada cas quin canvi han sofert:
a) Un Picasso - Nom de persona(obra) // Un Miró – Nom de persona(obra) 
b) Els pretendents (verb – nom gerundi) // La germandat ( verb – nom participi) //
Sorprenent (verb – adverbi) // Els assistents ( verb – nom gerundi)
c) Amant (verb – nom gerundi) // Un Martini – Nom de persona(beguda) // Carregat (verb participi – adjectiu)
d) L’anada (verb – nom participi) // Pesada (verb – adjectiu) // La tornada (verb – nom participi) // Creixent ( verb – adjectiu)
e) Els savis ( verb – nom gerundi) // Els intel•ligents (verb – nom gerundi) // Molestos (verb – adjectiu) 
f) El corrent (verb – nom gerundi) // La variant (verb – nom gerundi) // la 322 ( numeral)
g) El caient (verb – nom gerundi) // Maragda ( nom – adjectiu (fruit-color))
i) Amanida (verb – nom participi) // Rostit (verb – nom participi) //Sofregit (verb – nom participi)
37. Fixa’t que molts mots compostos fan referència a qualitats humanes. Explica el significat de les formes següents i indica ala categoria gramatical de cada lexema:
a) Tastaolletes : Persona que comença moltes coses i no en segueix cap.
b) Panxacontent: fresc
c) Buscabregues: persona que tendeix a ficar-se enmig de problemes de manera intencionada.
d) Ventafocs: Rotllana petita generalment d’espart amb un mànec del mateix espart, emprada per a ventar el foc.
e) Escurabutxaques: Persona o cosa que fa despendre tots els diners de què hom disposa.
f) Llepafils: Triat excessivament, escrupolós, en el menjar.
g) Pelacanyes: persona pobra.
h) Somiatruites: Persona visionària o que s’il•lusiona fàcilment amb coses impossibles o estranyes.
i) Escanyapobres: Usurer, usurera.
j) Rebentapisos: Lladre de pisos.

Tots els mots compostos anteriors tenen dos lexemes. El primer és un verb i el segon un nom.

40. Subratlla les locucions lèxiques i digues, en cada cas, si són nominals, adjectivals o adverbials. A continuació, explica’n el significat.
a)
a. Fa no fa (adverbial): aproximadament
b. Peus de rata (nominal): bolet
c. Cames de perdiu (nominal): bolet
d. Potes de gat (nominal): bolet.
b)
a. Tal vegada (adverbial): 
b. Braç de gitano (nominal): peça de pastisseria allargada
c)
a. D’ara endavant (adverbial): a partir d’ara.
b. Dreta llei (adjectival): a la peu i a la lletra
d) Anar a contractor (adverbial): a desgana.
e) A cor què vols (adverbial): tractar molt bé.
f)
a. Ull de poll (nominal): malformació a l’interior dels peus molt molest que sol sortir a partir de la mitjana edat.
b. Mal de mil dimonis (adverbial): molt mal.
g)
a. Plana major (nominal): Els líders.
b. Mirar prim (adverbial): mirar amb molta cura.
c. Sobre la marxa (adverbial): improvisant.

42. Completa les frases següents amb aquestes locucions: 
a) D’avui en vuit
b) Sobre un llit de roses
c) Ni de bon tros
d) Muts i a la gàbia!
e) L’any de la Maria Castanya
f) Partit pres
g) A la quinta punyeta
h) Sobre manera
43.- Fixa’t que moltes frases fetes expliquen maneres de ser. Relaciona cada frase feta amb el seu significat:
Ser coix de front: no tenir seny.
Ser de bona dent: ser eloqüent.
Ser de la màniga ampla: ser tolerant.
Ser el capità aranya: ser indiscret.
Ser el fluix de llengua: ser causa de pèrdua.
Ser una boca d’or: ser menjador.
Ser una sangonera: fer actuar però sense participar.
Ser de bona pasta: tenir bon caràcter.
Ser de poca vida: ser poc menjador.
Ser del morro fort: tenir mal geni.
Ser de la primera volada: ser inexpert.
Ser el cul d’en Jaumet: ser molt bellugadís.
Ser un calçasses: deixar-se dominar per la dona.
Ser un cap calent: ser un exaltat.

45.- Fixa’t que amb el verb tenir es construeixen moltes frases fetes. Completa les oracions següents amb aquestes frases fetes:
a) La meva neboda no patirà a la vida: té bons padrins.
b) Aquest negoci el tinc a la butxaca; no crec que em doni cap problema.
c) El nomenament no em preocupa gens, ja el tinc coll avall.
d) No ten fiïs gens: aquest té cara d’ovella i urpes de llop.
e) No pateixis, ho he passat molt malament, però ara, el disgust, ja el tinc ben apamat.
f) No paren de dir-me tots què he de fer i com ho he de fer, i jo tinc el cap com un timbal.
g) Realment, suporta bé les situacions desagradables: ell té fetge.
h) Podeu obrir la finestra? És que jo tinc fogots i m’acaloro de seguida.

47.- Relaciona cada una de les frases fetes de la sèrie a) amb el significat corresponent de la sèrie b):
Fer via: avançar.
Fer uns ulls com unes taronges: obrir els ulls desmesuradament.
Fer upa: alçar una criatura.
Fer xup-xup: bullir a poc a poc.
Fer una queixalada: picar (alguna cosa per menjar).
Fer una cara nova: pegar.
Fer volar coloms: il·lusionar-se en coses inútils.
Fer un paperàs: quedar molt bé.
Fer un gall: desafinar.
Fer-se veure: presumir.
Fer sortir barba: impacientar.
Fer una escena: escandalitzar.
Fer un pensament: prendre una resolució.
Fer una gorra: fer pagar a un altre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario